Linderud videregående skole og Linux

Linderud vgs. sett fra T-banen (klikk for større bilde)

Mandag 18. juni 2001 besøkte vi Linderud vgs. i Oslo for å se på hvordan de bruker Linux. Skolen ligger tett inntil Linderud T-banestasjon så det var lett å komme seg dit.

Linux og Linderud
Vi ble mottatt av rektor Gro Flaten, prorektor Kari Falck og IT-ansvarlig Mahzoud. De ga oss en muntlig orientering om Linux-prosjektet og ga oss et hefte kalt "Teknisk notat - Linux i skolen".

Skolen har brukt Linux i 2 år nå. Det var tidligere IT-ansvarlig, Morten Ingebrigtsen som sammen med Eirik B. Anonsen satte opp systemet i 1999 (se omtale av det i LINUXmagasinet nr. 2 - 2000).

Et sentralt moment for å ta i bruk Linux var økonomien i det - skolen sparer mange penger. De hadde i utgangspunktet et IT driftsbudsjett på 100 000 i året. For de pengene var det ikke mulig å skaffe nye PC'er og betale lisens for Windows og MS Office og annen programvare. Med Linux (og X terminaler) kunne de derimot utnytte gamle PC'er som de ellers måtte kaste. Når de i tillegg hadde en gratis Office pakke (StarOffice 5.2) hadde de egentlig det viktigste.

Det er distribusjonen fra SuSE de bruker ved Linderud. Standardapplikasjoner på klientmaskinene er StarOffice 5.2 (med norsk ordliste) og Netscape. Som desktop bruker de KDE.

Elevarbeidsplasser.

Elever i arbeid i bibliotektet

I biblioteket var det satt opp 5 arbeidsstasjoner og det var planer om å sette opp 5 til. En av grunnene til det var at biblioteket var et meget populært sted å være.

Undervisningsrom (IT-ansvarlig Mahzoud i bakgrunnen)

2 klasserom var satt opp med PC arbeidsplasser. Gamle PC'er med 32 MB RAM - noen så gamle som 486SX33. De fungerte  helt utmerket som X-terminaler. Når de gikk i stykker ble de bare skiftet ut.

Lærer-arbeidsplasser

Lærer Kjell Ove i arbeid med StarOffice på "hemsen".

På noen arbeidsrom ved siden av lærerværelset var det arbeidsplasser for lærere. I tillegg hadde de et område de kalte "hemsen" hvor det var 5 arbeidsplasser og en printer. Her traff vi Kjell Ove som jobbet med et dokument i StarOffice. Han var fornøyd med StarOffice og syntes noen funksjoner der var bedre enn i MS Office (rammer f.eks, eller kurver i regneark). For noen lærere som hadde Windows hjemme var det problem med at StarOffice leste MS Word-filer men Word "ville ikke ha" filer fra StarOffice. (Hvis de hadde brukt RTF-formatet "på begge sider" - tror vi de kunne løst en del av dette problemet!)

Positive sider:
Verken rektor, prorektor eller IT-ansvarlig la skjul på at det var både postive og negative sider ved å bruke Linux.
Først noen av de positive momentene:

Negative sider:
Byrådet og skoleetaten har ikke fattet noen skikkelig interesse for prosjektet slik man håpet - dermed har Linderud blitt veldig alene om å bruke Linux i Oslo.
19.06.2001 - Ole J. og Bernt