General-
forsamling 2003:

Orientering fra styret i Linux i skolen, årsmelding for 2002.

Om Linux i skolen

Linux i skolen er en idealistisk medlemsorganisasjon som skal tilrettelegge for og informere om bruk av fri programvare i den norske skolen (jmfr. vedtektene).

I det foregående året har Linux i skolen i stor grad kun fungert som en juridisk og finansiell organisasjon for ulike prosjekter og aktiviteten utover det har vært begrenset, desverre.

Prosjekter og aktiviterer

Det har vært gjennomført 3 prosjekter i regi av Linux i skolen.

Forprosjektrapporten til UFD om Linux i skolen:

Dette prosjektet fikk tildelt midler fra UFD høsten 2001 og ble avsluttet våren 2002. Rapporten har fått stor oppmerksomhet fra ulike hold, og var utgangspunktet for at UFD ville se på muligheten for støtte til videre arbeide med driftskonsepter i Norsk skole, basert på Skolelinux.

Oversettelse til Samisk:

Midler til dette prosjektet kom fra KRD i slutten av 2002 og prosjektet er videreført til 2003. Her har det blitt jobbet med å få "terminologibasen" på plass og det er videreført oversetting av arbeidsflaten i KDE og brukerapplikasjoner, som hadde pågått en periode allerede.

Utvikler- og oversettersamlinger:

Det har blitt gjennomført 6 utvikler- og oversettersamlinger i løpet av 2002, finansiert av NUUGF. Interesse og deltakelse har økt gjennom hele året, en trend vi har sett fortsette inn i 2003.

I tillegg har det vært noe aktivitet rundt publisering av kursmateriale og Skolelinux-cd. Disse aktivitetene er finansiert av NUUGF midlene.

Medlemmer

I 2002 vokste organisasjonen fra under 100 medlemmer til over 200. Det ble også innført støttemedlemskap.

Medlemsliste har ligget åpent på web:

Styret har i 2002 bestått av følgende personer:

Styreleder: Morten Ingebrigtsen
Nestleder: Thomas Gramstad
Sekretær: Magni Onsien
Økonomiansvarlig: Eivind Trondsen
Styremedlemmer:
Johan Isak Siri
Bjarne Hugo Hansen
Eva Marie Meling Mathisen

Vararepresentanter:
Klaus Ade Johnstad
Frode Jemtland
Gunhild Lurås

Økonomi

Lis økonomi har vært basert på støtte for ulike prosjekter. Økonomien har vært sunn og organisasjonen hadde et lite overskudd ved utgangen av 2002 (NOK 130 - justert for avsatte prosjektkostnader).

Regnskapet er revidert og godkjent av revisjonsfirmaet Echas Revisjon AS. Se egen side.

Lis regnskapsfører, Eivind Trondsen, har gjort en flott jobb å sette opp økonomisidene og organisere de økonomiske rutinene i organisasjonen. Vi har benyttet regnskapsfirmaet ISM AS for organisasjonens regnskap.

Administrasjon og styrets arbeide

Lis er en desentralisert organisasjon og styremøter og annen virksomhet har primært foregått pr e-post. De ulike prosjektlederne har hatt det administrative ansvaret (byrden?) for sine prosjekter.

Det ble i 2002 satt opp interne rutiner for organisasjonen, slik som styremøter pr. e-post og søknadsrutiner i regi av Lis.

Det ble i 2002 avholdt 3 styremøter. 2 pr. e-post og 1 hvor styret ble samlet i Oslo. Sakspapirer og møteprotokoller har ligget tilgjengelig på http://www.linuxiskolen.no/styret/styret.html.

Orientering: saker styret har hatt til gjennomarbeidelse

Utarbeidelse av interne rutiner

Vi har utarbeidet interne rutiner for avholdelse av styremøter pr. e-post, søknadsrutiner og økonomihåndtering.

Ansettelse av prosjektleder for Skolelinux-prosjektet

Styret hadde til oppgave å få på plass rutiner for ansettelser og arbeidsgiveransvar slik at vi fikk ansatt prosjektleder for Skolelinux-prosjektet med finansiering fra NUUGF. Dette var vi ikke i stand til å gjennomføre og det ble derfor besluttet, sammen med NUUGF, at prosjektleder skulle ansettes og lønnes direkte av NUUGF.

Skatterfritak for gaver til frivillige organisasjoner

ISM AS har sjekket opp rundt mulighetene for at Lis kan komme på liste over frivillige organisasjoner som driver forskning og utvikling, hos fylkeskattekontoret, slik at gaver og donasjoner til Lis er fritatt skatt. De konkluderte med at vi ikke oppfyller kravene. Vi har derfor besluttet å ikke sende søknad.

Varemerkeregistrering av Skolelinux-navnet

Denne saken er ennå ikke avsluttet. ISM AS har nå saken i hende. De skulle sjekke kostnadene ved en slik registrering. Anslag vi tidligere har gjort viser at en slik registrering vil komme på opp mot 10 000 kroner, et beløp organisasjonen pr. idag ikke har til disposisjon. Pga. dette, sammen med at vi gjennom dokumenterbar bruk har enerett på navnet, har vi ikke gitt saken høy prioritet.

Innføring av støttemedlemskap

Det er innført støttemedlemskap for Linux i skolen juni 2002: http://www.linuxiskolen.no/medlem/medlem.html.

Morten Ingebrigtsen, styreleder for Linux i skolen