Referat fra styremøte i SLX Debian Labs ======================================= http://www.linuxiskolen.no/slxdebianlabs/ Torsdag 23. juni 2011 kl. 20:00 (skype) Til stede: Petter Reinholdtsen, Knut Yrvin, Viggo Fedreheim, Rune Ertzgaard Jørgen hadde meldt forfall. Saksliste 2011-01 Økonomistatus for stiftelsen (Petter) --------------------------------------------- Stiftelsen har ca 102.000,- igjen av midler. Vi må påse at vi har nok midler til å opprettholde stifelseskapitalen. Inntektssiden har sviktet og er mindre enn kostnadssiden. Midler igjen til drift i ca 1 år. Inntektssiden må økes via søknad om penger til prosjektet. Petter orienterer. Det er lite penger igjen. 2011-02 Status Skolelinux Drift AS (Petter) ------------------------------------------- Det er et lite overskudd i 2010 men selskapet har fortsatt negativ egenkapital. Petter opplyste om selskapets situasjon. Petter orienterer. 2011-03 Godkjenning av regnskap for 2010 (Petter/Rune) ------------------------------------------------------ Revidert regnskap for 2010 vil ikke være på plass 2011-06-23. Det som gjenstår er i følge Rune oppskrivingen av verdien til selskapet og avskriving av testutstyret. De øvrige tallene burde være endelige. Regnskapet revideres og vil mest sannsynlig være ferdig uken etter styremøte. Frist for innsendelse er 30/06/11. Regnskapet godkjennes når det er klart på epost og telefon så raskt det er klart fra revisor. 2011-04 Godkjenning av årsberetning for 2010 (Petter) ----------------------------------------------------- Forslag til beretning ligger vedlagt sakspapirene, og er sendt over til revisor for kommentarer. Forslag til vedtak: * Forslag til beretning godkjennes. Endelig godkjenning vil foreligge når regnskapet er ferdig revidert. 2011-05 Valg av nestleder i SLX Deban Labs ------------------------------------------ For å sikre at noen kan ta over hvis Petter er utilgjengelig, og dermed unngå problemene styrearbeidet har lidd under siden i fjor høst, foreslås det at en i styret utpekes som nestleder som tar over i slike tilfeller. Kandidat bes melde seg på møtet. Vedtak: Knut blir nestleder og Rune tar over ansvaret for oppfølging av regnskapet. Postenfunksjonen tar Petter seg fortsatt av og skanner dokumenter. 2011-06 Regnskapsverdi for Skolelinux Drift AS ---------------------------------------------- Revisor har på bakgrunn av situasjonen i selskapet i 2011 anbefalt at vi ikke skriver opp verdien fra 0 til 100 000, og styret er enig i at dette er det tryggeste. Vedtak: Verdien av Skolelinux Drift AS skrives ned til 0 i regnskapet, og vi vurderer senere en oppskriving. 2011-07 Forenklet og alternativ donasjonsmetode ----------------------------------------------- Det er kommet innspill om å ta imot donasjoner via mittbidrag.no og bitcoin. Vi bør se på alternativer og bestemme hva vi skal gjøre. Vedtak: Viggo tar på seg oppgaven med å sjekke ut dette. 2011-08 Samarbeidet med FRiSK ----------------------------- FRiSK-leder Arnt Ove Gregersen har tatt initiativ til å diskutere hvordan samarbeidet mellom FRiSK og SLX Debian Labs bør fungere fremover. Vedtak: Vi tar et initiativ til et møte for å diskutere roller og samarbeid fremover. Foreløpige punkter til agenda (ikke ferdig agenda - fyll inn ...): * FRISK ønsker å reforhandle avtalen mellom FRISK og SDL, og kommer med konkrete tilbakemeldinger snarlig. * FRISK ønsker å få inn "offisielle samarbeidspartnere". Friprog-senteret og Edunbuntu er nevnt. * FRISK ønsker å inngå sponsoravtaler med interesserte firmaer. SDL blir evt. motpart i slike avtaler. Avtaleutkast kan komme fra Frisk, og det er Frisk som tar all innledende kommunikasjon med evt. sponsorer. 2011-09 Oppdatering av styremedlemslista i BRR ---------------------------------------------- BRR bør få beskjed om at Viggo er i styret. Vedtak: Rune sender inn skjema til BRR med oppdatert styremedlemsliste. Neste styremøte foreslås avhold i august i forbindelse med en utviklersamling, og Viggo tar ansvaret for å finne dato og kalle inn til neste møte.