Samarbeidsavtale - Fri programvare i skolen og SLX Debian Labs A. Avtaleparter "Fri programvare i skolen" (tidligere "Linux i Skolen"), fra nå av referert til som FRISK, er den ene parten. Slx-Debian-Labs, fra nå av referert til som SDL, er den andre parten. B. Avtalens omfang FRISK skal drifte medlemsorganisasjonen til Skolelinuxprosjektet. Omfang av aktivitetene er gjenstand for årlige forhandlinger mellom styret i FRISK og styret i SDL. Utgangspunktet for forhandlingene er en aktivitetsplan og et budsjett utarbeidet av styret i FRISK, og en økonomisk ramme lagt fram av styret i SDL. Forhandlingene med SDL skal initieres av det nye styret i FRISK senest 14 dager etter årsmøtet og være avsluttet 45 dager etter årsmøtet. Dette betyr at det forrige sittende styret må ha et budsjett som strekker seg til 45 dager etter det kommende årsmøtet. Det er styret i FRISK som har det fulle og hele ansvaret for økonomien i FRISK og i prosjektet Skolelinux. SDL yter kun et pengebidrag. Styret i FRISK skal rapportere hvert kvartal om framdrift og pengebruk til styret i SDL. Manglende eller mangelfull rapportering kan medføre stans eller opphør i utbetalingene. Samarbeidsavtalen sikrer FRISK et økonomisk grunnlag for drift av medlemsorganisasjonen til Skolelinux-prosjektet. Alle aktivitetene som krever økonomisk støtte skal derfor tas med i grunnlaget for de årlige forhandlingene med SDL. I avtaleperioden garanterer SDL for inntektssiden i FRISK innenfor rammene nevnt over. Støtten fra SDL utbetales med 60% etter at det nye styret i FRISK og styret i SDL er enige om budsjettet. De resterende 40% mottas etter halvårsrapportering. FRISK kan drive aktiviteter for andre bedrifter, organisasjoner eller prosjekter gitt at de er relatert til fri programvare. For definisjonene av fri programvare se http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html FRISK kan ikke inngå avtaler knyttet til bruken av Skolelinux-navnet, -logoen eller -maskoten. Det er det ene og alene SDL som gjør. SDL skal dog ta opp bruken av Skolelinux-navnet, -logoen og -maskoten til diskusjon med FRISK før slike avtaler inngås. All pengestøtte FRISK måtte motta i avtaleperioden skal innbetales til SDL. FRISK kan ikke inngå avtaler med andre aktører enn SDL. Dette er det SDL som gjør på vegne av FRISK. For å sikre inndekning av felleskostnadene kan SDL inngå avtaler med kommersielle aktører. Avtalene kan ikke være av en slik karakter at de strider med definisjonen av fri programvare. I tillegg vil SDL arbeide for utviklingen av et marked for omsetning av varer og tjenester for fri programvare. FRISK er inneforstått med dette, og skal så langt som mulig bidra til at SDL får dekt inn kostnadene til Skolelinux-prosjektet. SDL skal ivareta alle materielle og immaterielle rettigheter for prosjektet, og skal beskytte Skolelinux-navnet, -logoen og -maskoten mot misbruk. C. Avtalens varighet Avtalens varighet er 3 år og fornyes automatisk hvis ikke en av partene skriftlig sier opp avtalen. Oppsigelsestiden er 12 måneder. Endrer FRISK formålsparagrafen på en slik måte at aktiviteten ikke tilfredsstiller definisjonen av "free software" gitt på www.gnu.org kan SDL si opp avtalen med øyeblikkelig virkning. Hvis FRISK ikke ønsker, eller ikke kan drive brukerorganisasjonen til Skolelinux kan avtalen sies opp med øyeblikkelig virkning. Ved oppsigelse skal utbetalt, men ikke benyttet støtte tilbakebetales til SDL. D. Endringer i avtalen Partene kan i løpet av avtaleperioden fremforhandle endringer i denne avtalen. E. Mislighold Pengestøtten fra SDL betinger at styret i FRISK gjennomfører de planlagte aktivitetene. Hvis aktivitetene ikke gjennomføres kan ikke pengestøtten benyttes. Pengestøtten kan omdisponeres til andre formål, så lenge de er en naturlig del av driften og/eller oppgavene til Skolelinux. Alle omdisponeringer må være innen de totale rammene av det fremforhandlede budsjettet. Er det totale omfanget av slik omdisponering i løpet av året på mer enn 10.000.- NOK. kan dette kun gjøres etter avtale med SDL. All annen pengebruk anses som mislighold som kan medføre erstatningsansvar.